національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Брюллов Карл. Останній день Помпеї (олія, 1830 - 1833)

Автор  

Брюллов Карл Павлович (див. відповідну статтю)

 

Назва

«Останній день Помпеї»

 

Рік виконання

1830 – 1833

 

Місце виконання

Санкт-Петербург (див. відповідну статтю)

 

Техніка, стиль, епоха

Полотно, олія

 

Історія створення

Олійна картина Карла Брюллова «Останній день Помпеї» була створена в Італії (?). Сюжет твору, вважається підказаним братом Карла Брюллова – Олександром (Брюллов Олександр ?), архітектором, автором відомого в свій час проекту реставрації Помпейських лазень (?). Брати не раз приїжджали на розкопки Геркуланума (?) і Помпеї (?). Художник глибоко вивчив документи епохи, виконав велику кількість підготовчих начерків, етюдів, ескізів.

В 1834 році картина експонувалася в Парижі (див. відповідну статтю), де автору була присуджена золота медаль. В Петербурзі картина була зустрінута з захватом.

 

Пов’язання з Т. Г. Шевченком або Україною

Картина була привезена в Росію (?) з Риму (?) в 1834 році. Знаходилась спочатку в Ермітажі (див. відповідну статтю), згодом в Академії мистецтв (див. відповідну статтю), де її бачив Шевченко.

 

Мистецтвознавчий аналіз

Темою картини стала трагічна загибель античного міста Помпеї під час виверження вулкану Везувій (?) в першому столітті нашої ери, коли загинуло біля двох тисяч мешканців. Місцем дії в картині обрана вулиця Надгробків, відкрита італійськими археологами за десять років до приїзду Брюллова в Італію.

Картина вражала сучасників силою і патетикою почуттів. Романтична піднесеність образів повною мірою відповідає грандіозності зображеної події. Герої картини перебувають в стані надзвичайної напруги людських страстей. Вона втілює почуття материнської самопожертви, відданості, обов’язку, вірності закоханого, жорстокості егоїста. Брюллов стверджує вічні теми в конкретному, миттєвому.

 

Місце збереження

Санкт-Петербург, Російський музей (?)