національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Жіноча голівка (олівець, 1830)

Автор  

Шевченко Тарас Григорович (?) 

 

Назва 

«Жіноча голівка»

 

Рік виконання 

1830

 

Місце виконання

Вільно (див. відповідну статтю) (нині Вільнюс, столиця Литви)

 

Техніка, стиль, епоха

Папір, італійський олівець; копія з гравюри

 

Історія створення

Шевченко створює рисунок будучи козачком у поміщика П.В. Енгельгардта (див. відповідну статтю). В цей час він крадькома копіював лубочні картинки, можливо, і інші гравюри. Існує версія, що Шевченко відвідував в цей час уроки малювання професора живопису Віленського університету (?) Яна Рустема (?).

 

Зв’язок з Т. Г. Шевченком або Україною 

Цей рисунок Шевченко пізніше подарував О.І. Уварову (?), який навчався у Петербурзькому університеті (?). З родиною Уварових Шевченко познайомився у березні – липні 1840 року, згадував їх у повісті «Художник» (див. відповідну статтю) та у щоденникових записах (див. «Журнал (Щоденник»)).

 

Мистецтвознавчий аналіз  

Праворуч під рисунком олівцем авторський напис: «1830 – Года Рисовалъ Тарасъ Шевченко». Ліворуч нижче чорнилом Шевченків пізніший напис: «На память Александру // Ивановичу Уварову // Т.Шевченко».

Стосовно копійованого Шевченком оригіналу існують дві версії: рисунок є виконаною у 1833 році копією з літографії віленського графіка Мощинського «Свята Марія Магдалина»; на літографії зображено французьку артистку Адрієнну Лекуврер (1692-1730). Проте питання залишається відкритим до віднайдення копійованого оригіналу. Незважаючи на те, що це робота 16-річного художника-самоука, вона вражає досить високою майстерністю. При розгляданні рисунка впадає у вічі передусім те, як тонко передані в ньому риси обличчя жінки, ніс, рот, очі, а також розкішне волосся та прозора накидка на голові і плечах. Цей олівцевий рисунок показує досить впевнену і вільну руку рисувальника, обізнаного з основами мистецької грамоти.

 

Де зберігається

Київ (див. відповідну статтю), Національний музей Тараса Шевченка(?)