національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Натурниця (офорт, 1860)

Автор  

Шевченко Тарас Григорович (?)

 

Назва

«Натурниця»

 

Рік виконання

1860

 

Місце виконання

Санкт-Петербург (див. відповідну статтю)

 

Техніка, стиль, епоха

Папір, офорт (?)

 

Мистецтвознавчий аналіз

Унизу праворуч на зображенні травленим штрихом авторський напис і дата: «Т.Шевченко. 1860».

Автор будує композицію у форматі тондо (кола) офортною голкою, штрихи якої, близькі до гравюри різцем, особливо у трактування форм тіла, повного сили, принадності і краси, надають твору монументальності. Рисунок доведений до віртуозності, лінії – косі, прямі, заокруглені, хвилясті, що химерно переплітаються, немовби у безладі, але набирають потрібної форми – живі й динамічні. За допомогою поетапного травлення від темних місць до світлих – досягає контрасту світлотіньових ефектів, старанно розробляє перспективу у замкнутому просторі, надає об’ємності зображенню. В офорті старанно розпрацьовані деталі: складки постільної білизни, подушка з китицею і орнаментом.

В офорті на власний сюжет «Натурщиця» Шевченко звертається до оголеної натури, яка перегукується з однойменною аквареллю «Одаліска» (?) (1840, акварель, бронза).

 

Місце збереження

Київ (див. відповідну статтю), Національний музей Тараса Шевченка (?)

 

Примітки

Збереглося два ескізи до офорта: сепією (?) і олівцем.