національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Портрет Рєпніна Миколи Григоровича». Копія з портрета роботи Йозефа Горнунга

Автор

Шевченко Тарас Григорович

Назва

«Портрет Рєпніна Миколи Григоровича». Копія з портрета роботи Йозефа Горнунга

Рік виконання

1843

Місце виконання

Яготин, містечко Пирятинського повіту Полтавської губернії (нині районний центр Київської області)

Техніка, стиль, епоха

Дерево, олія

Історія створення  

Копію портрета князя замовив Григорій Тарновський. До Яготина вперше художника привіз спільний знайомий Тарновського та Рєпніних Олексій Капніст, з яким Шевченко познайомився в Мойсівці. У перший приїзд він лише оглянув художню колекцію Рєпніних; вдруге приїздив на початку вересня, щоб  подивитися  оригінал Горнунга, дві копії якого було замовлено. Старших господарів не було вдома, тому Шевченко запланував приїхати ще раз на два тижні. Копіюванням  почав займатися н.п. 15 жовтня (Там само. – СС. 163-165). Після завершення роботи художника запросили погостювати (Из переписки Шевченка с разными лицами). Шевченко шанував старого князя та його родину, відому освіченістю й добрими справами.

Мистецтвознавчий аналіз  

У копії портрета видатного державного діяча, людини високоосвіченої та гуманної, вміло відтворено чітку, енергійну модельованість характерного обличчя з виразними очима, передано фактуру чорної шовкової шийної хустки, хутряного коміра (більш узагальнено, ніж в оригіналі), легкий ореол сивини над високим чолом. Залишившись вірним творчим засадам автора оригіналу, зберігши зовнішню подібність, Шевченко мимоволі вніс у копію портрета ледь відчутну відмінність у відтворенні емоційного стану опального князя, що в цей час подовгу хворів: у його погляді читається розчарування і  втома. Загальна тепла кольорова гама збережена, однак обличчя блідіше, а замість інтенсивного червоного в зображенні деталей одягу, зокрема, в стрічці Георгіївського ордена, використано блідий помаранчевий колір. Незважаючи на представницьку парадність портрета, образу надано крайньої природності й людяності.

Місце збереження

Київ, Національний музей Тараса Шевченка

Примітки

Т.Шевченко виконав дві копії з роботи Йозефа Горнунга – для Григорія Тарновського і Олексія Капніста. Примірник, що належав Тарновському зберігається в Державному Ермітажі (Санкт-Петербург). Наприкінці перебування в Яготині Шевченко виконав також портрет онуків князя – Рєпніних Варвари та Василя.