національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Портрет Сєверцова Миколи Олексійовича

Автор

Шевченко Тарас Григорович 

Назва

«Портрет Сєверцова Миколи Олексійовича»

Рік виконання 

1859

Місце виконання

Санкт-Петербург

Техніка, стиль, епоха 

Тонований папір, італійський та білий олівець

Зв'язок з Т. Г. Шевченком або Україною

Шевченко познайомився з Миколою Сєверцовим в кінці жовтня 1858 року на квартирі Ф.Толстого у Петербурзі, часто зустрічався з ним. Сєверцов М.О. (27.10.1827 – 27.01.1885) – російський вчений-зоолог, географ, академік, мандрівник.

Мистецтвознавчий аналіз

Композиція і рисунок погрудного зображення в овалі прості й лаконічні. Художник використав два кольори – чорний та білий і з надзвичайною виразністю, зосередивши увагу на обличчі, – створив портрет вченого у характерній для нього  позі – з опущеним донизу уважним поглядом очей крізь овальні скельця окулярів. Відтінивши довгими штрихами італійського олівця тло ліворуч,   художник надав глибини зображенню. Вміло користуючись градацією кольору італійського олівця – від світло-сірого тону аж до оксамитового – означив чітко контури погруддя,  нарисував пасма темного волосся,  широку кучеряву бороду, крилаті брови, підкресливши високе чоло портретованого, й увиразнив нахилене донизу обличчя з глибоким шрамом на лівій щоці. Значно оживляють портрет відблиски світла, зроблені білим олівцем на волоссі, чолі, скельцях окулярів, кінчику носа і сорочці. Відчувається глибока симпатія художника у створені не дуже привабливого зовні, але з багатим і глибоким внутрішнім світом вченого.

Образній характеристиці портретованого відповідають спогади К.Юнге: «Микола Олексійович справді не був красивий, а рани одержані під час взяття його до полону, ще більше спотворили його обличчя глибокими шрамами. Голову тримав він завжди донизу і дивився через окуляри… Я любила його виразне обличчя, прояснене проникливими і розумними очима».

Де зберігається

Київ, Національний музей Тараса Шевченка