національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Сковорода Григорій (портрет). Невідомий художник (олія, поч. ХІХ ст.)

Автор  

Невідомий художник

 

Назва 

«Портрет Григорія Сковороди»

 

Рік виконання 

початок ХІХ століття

 

Місце виконання 

Україна

 

Техніка, стиль, епоха 

Полотно, олія

 

Зв’язок з Т. Г. Шевченком або Україною

Шевченко поетичною творчістю Сковороди (див. відповідну статтю) захоплювався ще в дитинстві, переписував його вірші з рукописного списку свого вчителя-дяка. В повісті «Близнецы» (див. відповідну статтю) називав його «Диогеном наших дней».

 

Мистецтвознавчий аналіз

На початку ХІХ століття в Росії (див. статтю «Російська імперія»), як і в усій Європі, підвищується інтерес до історії, а звідси до історичного портрету.

Портрет є живописною копією з гравюри П.Мещерського (?). В копії точно відтворено композицію та підпис під портретом у вигляді поетичних рядків : «Ревнитель истины, духовный богоотец. И словом и жизни мудрец Любитель простоты, и от сует свободы. Без лести друг прямой. Доволен всем всегда. Достиг наверх наук, познавши дух природы. Достойный для сердец пример Сковорода».

Витримано і манеру виконання портрету в стилі ХVІІІ століття: камерність, статичність, літературний супровід, овальне оформлення. Портрет виконано майстерно, що дає можливість припустити , що автором міг бути художник-професіонал, який отримав ґрунтовну художню підготовку.

 

Місце збереження

Київ (див. відповідну статтю), Національний музей Тараса Шевченка (?)