національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Портрет Єлисея Олександровича Панченка (олівець, 1857)

Автор

Шевченко Тарас Григорович

 

Назва

«Портрет Єлисея Олександровича Панченка» (?)

 

Рік виконання

16 вересня 1857

 

Місце виконання  

Виконаний на пароплаві «Князь Пожарський» (?), по дорозі з Астрахані (див. відповідну статтю) до Нижнього Новгорода (див. відповідну статтю)

 

Техніка, стиль, епоха

Тонований папір, італійський та білий олівець

 

Історія створення

Тарас Шевченко познайомився з Єлисеєм Панченком(?) – медичним інспектором Астраханського порту, домашнім лікарем родини Сапожникових, у серпні 1857-го в Астрахані, повертаючись із заслання. Вони разом були на пароплаві «Князь Пожарський», де Шевченко намалював його портрет. Про роботу художник зробив запис у Щоденнику (див. відповідну статтю) від 17 вересня 1857 року.

 

Мистецтвознавчий аналіз

Поясний портрет чоловіка середнього віку в сюртуці, з-під якого виглядають кінчики білого комірця. Обличчя в ¾ анфас ліворуч, ліве плече виставлене вперед. Використовуючи особливості кольорового паперу (сірий), Шевченко досягає ефекту світлотіні: з її допомогою концентрує увагу на обличчі, в якому передає внутрішній світ портретованого. Коротке темне волосся зачесане зліва направо. Праве око ніби скошене до перенісся. Навколо портрета (ліворуч) тло густо затушоване італійським чорним олівцем. Художник, починаючи портрет, спочатку робив контур, а тоді вже закінчував деталі. Він вільно користується сміливим віртуозним штрихом, нагадуючи штрихові портрети великого французького художника Енгра (?).

 

Місце збереження

Київ (див. відповідну статтю), Національний музей Шевченка (?)