національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Шевченко Тарас. Портрет Олександра Андрійовича Катеринича (акварель, 1846)

Автор

Шевченко Тарас Григорович (?)

 

Назва

«Портрет Олександра Андрійовича Катеринича»

 

Рік виконання

друга половина січня – перша половина лютого 1846

 

Місце виконання

село Марківці Козелецького повіту Чернігівської губернії (нині Бобровицький район Чернігівська область) (?)

 

Техніка, стиль, епоха

Брістольський папір, акварель

 

Історія створення

Найімовірніше, з сімейством Катериничів Шевченко познайомився у селі Мойсівці на іменинах Т.Г. Волховської (див. відповідну статтю), і ті запросили його до себе, замовивши портрети.

 

Зв’язок з Т. Г. Шевченком або Україною

Катериничі володіли Марківцями з ХVІІІ століття. Перший їх власник Семен Катеринич був земським суддею у чині надвірного радника. Онук Семена Катеринча – П.А. Катеринич (?) – був співучнем Якова де Бальмена  (див. відповідну статтю) по Ніжинській гімназії вищих наук (?) і ліцею князя Безбородька (?). Вони разом закінчили цей ліцей у 1832 році. Знайомство з Шевченковим другом (Яковом де Бальменом) було не останньою причиною того, що поет відгукнувся на запрошення. Поет жив не в будинку поміщика, а у невеликому флігелі, у глибині парку, де знаходилася бібліотека. В Марківцях Шевченко виконав вісім портретів членів сімї Катериничів.

 

Мистецтвознавчий аналіз

О.А. Катеринич (?) – молодший син М.Ф. Катеринич (?), колежський регистратор.

Для портрета художник обирає композицію і прийоми характерні для більшості акварельних портретів, створених до заслання: майже поколінній портрет, на якому модель сидить на стільці, спираючись рукою на спинку, тримаючи в руках палицю. Обличчя малює дрібними мазками-крапками, чим створюється контраст із одягом, зображеним заливкою локальним кольором. Порівняно з безпристрасним портретом брата – Катеринича Івана (?), Олександр ледь посміхається, але все одно залишається спокійним. Він позує, бажаючи бути запамятованим саме таким, без ефектів, але мати гарний вигляд.

На портреті внизу праворуч олівцем дата і підпис автора: «1846 Т. Шевченко». На звороті портрету ледь помітні начерки: дві оголені жінки, людина на колінах на чаші фонтану (?).

 

Місце збереження

Київ (див. відповідну статтю), Національний музей Тараса Шевченка (?)