національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Портрет Толстого Федора Петровича

Автор

Шевченко Тарас Григорович 

Назва

«Портрет Толстого Федора Петровича»

Рік виконання

1860

Місце виконання

Санкт-Петербург

Техніка, стиль, епоха

Офорт, папір

Історія створення

Проживаючи в Академії мистецтв, Шевченко зустрічався з сучасниками свого вчителя Карла Брюллова, одним з яких був Федір Толстой. Вважаючи за потрібне залишити для нащадків образ одного з видатних представників улюбленої Alma mater, він створив портрет.

Зв’язок з Т. Г. Шевченком або Україною

Федір Павлович Толстой (1783-1873) – російський скульптор і живописець, віце-президент Петербурзької академії мистецтв (1828-1859), представник класицизму. З Шевченком був знайомий ще з 1835 року, коли поет подавав свої малюнки до комітету Товариства заохочування художників. Толстой був присутній на засіданні комітету, про що свідчить його підпис у протоколі засідання.

Толстой і його дружина Анастасія Іванівна клопотались про звільнення Тараса Шевченка із заслання. Після повернення до Петербурга Шевченко відвідав родину Толстих, де був тепло прийнятий. Донька Толстих, Катерина Юнге, залишила спогади про сердечну дружбу поета з їх родиною. Про дружні відносини з родиною Толстих свідчать і записи Т.Шевченка у щоденнику.

Мистецтвознавчий аналіз

В останні роки життя Шевченко виконав ряд портретів визначних представників російського мистецтва – діячів Петербурзької академії мистецтв середини ХІХ століття. Серед них і портрет Федора Толстого. Цей портрет митець виконав за фотографією, яка зберігалась у нього в майстерні до кінця його життя.

Портрет за манерою виконання подібний до інших портретів та автопортретів митця останніх років життя. Головними зображальними засобами тут виступають штрих і лінія. Штрихування з допомогою різнобічних та перехресних ліній відрізняється від рембрандтівської манери і наближається до манери французьких графіків другої половини ХІХ ст. Такий спосіб штрихування надає рисунку більшої статичності та монументальності форми, завдяки чому портрет вийшов надзвичайно переконливим з боку розкриття глибинного змісту людини. Емоційною основою портрета виступає світлотінь. Портретований зображений в стані тривалих роздумів, в рисах обличчя легко прочитується доброта, шляхетність, співчутливість, притаманні цій людині.

Місце збереження

Київ, Національний музей Тараса Шевченка

Примітки

Унизу офорта травленим штрихом дзеркально обернені авторський підпис і дата: Т. Шевченко; нижче – «Графь Федорь Петровичь Толстой. на память 22 августа 1858 года». Пам’ятну дату «22 августа 1858 года», зазначену в написі на портреті, не розшифровано. Її Шевченко також згадує і в автобіографії, написаній у січні 1860 року, де помилково пов’язує з нею день свого звільнення з Новопетровського укріплення. Проте, у своєму щоденнику митець зазначає, що ця подія сталася 21 липня 1857 року.