національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Портрет Фреліха Миколи Адамовича (?)

Автор

Шевченко Тарас Григорович 

Назва 

«Портрет Фреліха Миколи Адамовича (?)»

Рік виконання

12 лютого – 7 березня 1858

Місце виконання

Нижній Новгород

Техніка, стиль, епоха

Тонований папір, італійський та білий олівець

Історія створення  

На замовлення приятелів – К.А.Шрейдерса, А.К.Кадницького, М.А.Фреліха 30 листопада 1857 року Шевченко розпочав малювати їх груповий портрет: «Сегодня начал портреты в группе своих щедрых приятелей. Не знаю, будет ли толк из этой затеи, приятели неаккуратны в сеансах, обстоятельство важное при работе. Посмотрю, что дальше будет, и естли сеансы затянутся, то нарисую отдельно каждого карандашом и тем покончу мой щет с приятелями. Чего бы мне больно не хотелось, и тем более, что предполагаемый рисунок сепиею очень удачно сгруппировался. И мне бы хотелося достойно заплатить им свой долг». Задуманий груповий портрет Шевченко не закінчив, створивши три окремих портрети. У «Щоденнику» від 12 лютого 1858 року він записав: «Сегодня нарисовал портрет Кадинского, остается нарисовать Фрейлиха, и квиты».

Зв’язок з Т. Г. Шевченком або Україною

Микола Фреліх – нижегородський архітектор, з яким Шевченко познайомився під час перебування у Нижньому Новгороді, приятелював, залишив записи у «Щоденнику».

Мистецтвознавчий аналіз

Композиція твору характерна для портретів, виконаних після заслання у Нижньому Новгороді: погруддя з чітко прорисованим обличчям, ¾ поворотом праворуч і начерковою лінією погруддя.

Молодий чоловік з привабливими рисами обличчя, невеликими вусами й борідкою уважно вдивляється у глядача. Пишне волосся зачесане на правий бік. Так само розроблена художником проблема тла і зображення: широкими лініями прорисовано піджак, більш детально і довершено - комір білої  сорочки, підв’язаний краваткою. Митець накладає м’яке світло на праву частину зображення. В образі молодого чоловіка Шевченко підкреслив найсуттєвіше, його душевну витонченість, тактовну уважність, скромну стриманість та інтелігентність.

За майстерністю виконання портрети Фреліха, Кадницького, Шрейдерса дослідник В.Овсійчук порівнює із штриховими портретами французького художника Енгра.

Місце збереження

Київ, Національний музей Тараса Шевченка

Примітки

Портрет потребує уточнення особи портретованого, яка ставиться під сумнів. У Нижньому Новгороді Шевченко виконав портрети Олейнікова, Бабкіна і Фреліха, що значаться серед нерозшуканих. З цих трьох портретованих Бабкін має бути зображений у військовому мундирі. Виходячи з цього, можна вважати, що на даному портреті може бути зображений лише Фреліх або Олейніков. Твір був атрибутований як портрет Фреліха під час реставрації.