національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Серед товаришів

Автор

Шевченко Тарас Григорович 

Назва

«Серед товаришів»

Рік виконання

1851

Місце виконання

Півострів Мангишлак

Техніка, стиль, епоха

Кольоровий папір, сепія, китайське білило

Історія створення

Виконано під час Каратауської експедиції на півострові Мангишлак. Сепію виконано всередині казахської юрти, що стояла в комендантському саду Новопетровського укріплення, про яку згадувала Агата Ускова: «Неподалік поставили киргизьку кибитку, в якій міг Шевченко працювати».

Мистецтвознавчий аналіз

Малюнок виконаний у формі вертикального прямокутника, має пірамідальну композицію, побудований на контрасті жовто – коричневих сепійних кольорів. Сцена відбувається в інтер'єрі казахської кибитки, кожен предмет  чи побутова річ відтворена з блискучою майстерністю. На передньому плані рисунка – позуючий, оголений до пояса, приятель Тараса Шевченка – Людвіг Турно. Він стоїть спиною до глядача, правою рукою сперся об стіл, а в лівій – тримає і розглядає аркуш з начерком контурного ескіза малюнка «Циган». В центрі ж композиції художник намалював себе: з обличчям порослим густою довгою бородою та вусами, в руках у нього олівець чи рейсфедер (готується продовжувати працю). Він сидить за розкладним похідним столом, у широкій білій сорочці з відкладним коміром, його погляд звернений на постать натурника, що стоїть у повний зріст. Художник блискуче передає оголену спину, кучеряву голову, руки свого товариша – Людвіг Турно. Ліворуч, з протилежного боку, в кутку, на килимі зі східним орнаментом, сидить бородатий, у капелюсі, Броніслав Залеський. Погляд його відсторонений від того, що відбувається: у правій руці він тримає люльку, у лівій – піалу (мабуть, насолоджується смаком чаю чи твором французької письменниці…). Поруч біля нього, на підлозі, самовар, баклажка для води і  розгорнута книга з назвою на обкладинці: 'G.Sаnd'. Внизу, де позначається рік видання книги, художник поставив дату виконання малюнка: «1851». Всі три постаті, зображені на рисунку, об'єднані щирістю людського порозуміння. Композиція рисунка спокійна, стримана, романтично-поетична.

Місце збереження

Київ, Національний музей Тараса Шевченка

Примітки

На малюнку в руках у центральної постаті – Людвіга Турно – аркуш з начерком контурного ескіза малюнка «Циган». На звороті чорним чорнилом рукою невідомого напис :«Въ бrъломъ кителъ за столомъ сидитъ Шевченко и чинитъ карандашъ, передъ нимъ стоитъ его товарищъ - натурщикъ обнаженный до бедеръ и рассматриваетъ нарисованно[ое]» (Писано въ ссылкrъ)».

Цей малюнок бачив у Шевченка в 1852 році в Новопетровському  укріпленні М.Ф.Савичев: «...под мышкой у Т. Г. портфель, который он не торопился открывать, но когда открыл – я впился глазами в первый рисунок. Он представлял внутренность киргизской кибитки. Внизу свода кибитки вделано русское окно, пропускающее солнечный луч, отраженный микроскопическими пылинками. Понятно, что окно было в натуре приспособлением для того, чтобы рисующему давалось выгодное освещение сверху. Под окном, за столиком, сидит, осененный полутонами, как аксессуар, сам Шевченко, с рейсфедером в руке (а не с кистью), и пристально устремленным взглядом на «натуру». Натура эта стояла на середине кибитки, — мужчина полуобнаженный, в кожаных киргизских шароварах, спиной к зрителю. Художнику, вспомнившему в степи про академические занятия, понадобился торс... Уж и устроил он этот торс! – Рисунок сделан сепией, на цветной бумаге, а блики пройдены китайскими белилами... Анатомия, рельєф - прелесть! - Этот рисунок получил бы в академии высший бал, а знаток – любитель дал бы за него щедрые деньги. Натурщиком служил поручик Турно, член Мангишлакской ученой экспедиции» (Савичев  Н. Кратковременное знакомство с Тарасом Григорьевичем Шевченко, – газ. «Казачий вестник», Новочеркасск, 1884, № 53 — 54).