національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Читець (копія фрагмента з офорта Рембрандта «Смерть Марії», 1639)

Автор

Шевченко Тарас Григорович 

Назва

«Читець» (копія фрагмента з офорта Рембрандта «Смерть Марії», 1639)

Рік виконання

не раніше 10 травня 1858

Місце виконання

Санкт-Петербург

Техніка, стиль, епоха

Папір, туш, перо

Історія створення

Після повернення з заслання, Шевченко вирішив присвятити себе гравюрі. Опановуючи техніку офорта, він звертався до вивчення офортної манери і техніки видатного голландського майстра Рембрандта ван Рейна. Для освоєння таємниць рембрандтівської світлотіні Шевченко вдавався до копіювання його оригінальних творів. Зокрема, тушшю та пером скопіював окремі фрагменти з офорта «Смерть Марії» – «Священик», «Лікар» та «Читець».

Мистецтвознавчий аналіз

Дмитро Антонович дав таку характеристику скопійованим фрагментам: «Всі три фраґменти зроблені в розмірі ґравюри Рембрандта і незвичайно точно. Пером на папері Шевченко навдивовижу влучно наслідує голку для ґравірування на металі, – наслідує до ілюзії, так, що його рисунок можна прийняти, на перший погляд, за фраґменти ґравюри. Коли Шевченко потрапив осягнути таку тонкість рисунку пером, то не доводиться дивуватися тонкості праці Шевченка ґравірувальною голкою».

Місце збереження

Київ, Національний музей Тараса Шевченка

Примітки

На звороті аркуша – рисунок «Лопухи».

Входив до альбому 1858 – 1859 років, відомого в літературі під назвою Корсунський (за місцем виконання багатьох малюнків), або Сулієвський (за прізвищем одного з його власників).

Вперше малюнок згадано з назвою «Мулла перед раскрытой книгой».