національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Аут 3: Сновидіння наяву

Особам до 18 років вхід не рекомендований!

Виставка «Сновидіння наяву» − третій із серії міжнародних мистецьких проектів «Аут», що їх організовує кураторське об’єднання «Клініка Дорошенка Грищенко», маючи на меті осмислення аутизації сучасного світу й людини. Дві попередні виставки відбулися в Києві у 2010 й 2011 роках за участі кураторів та митців з України, США й Канади. Кураторами даного проекту виступають культовий російський критик Віктор Топоров та співзасновниця «Клініки Дорошенка Грищенко» Оксана Грищенко. Темою виставки «Сновидіння наяву» є візіонерство в мистецтві.

Віктор Топоров: «Замість відображення об’єктивної (зовнішньої) реальності під кутом того чи іншого творчого методу, візіонерське мистецтво пропонує відображення реальності суб’єктивної (внутрішньої), яка пов’язана з реальністю об’єктивною лише опосереднено: «небувала комбінація бувалих вражень» (як визначав сновидіння − в нашому випадку сновидіння наяву − академік Павлов).

Візіонерське мистецтво історично виросло з релігійних й містичних практик (згадаймо бодай біблійних пророків) і отримало поширення в церковному живописі пізнього середньовіччя, перш за все, в картинах Страшного Суду. Ключовою фігурою візіонерського напрямку став великий англійський поет і  художник Вільям Блейк, котрий випрацював (спираючись на Сведенборга та Беме) власну теогонію й космологію, описавши все у низці поем під загальною назвою «Пророчі книги» та проілюструвавши їх чудовими гравюрами. Починаючи з творчості Блейка (тобто, приблизно 200 років тому й пізніше), візіонерське мистецтво секуляризувалося й диверсифікувалося: воно перетворилося на світ індивідуальних Брам Сприйняття (за Олдосом Гакслі), стало світом індивідуальних Інакших Станів Свідомості у всьому діапазоні − від Гофмана, Гоголя й Едгара По до Данила Андрєєва, Карлоса Кастанеди й Гарсіа Маркеса. Аналогічні процеси відбувалися й у живописі − від фігуративного романтичного візіонерства Тараса Шевченка (маловідомі твори якого буде представлено на нашій виставці) до супрематизму Малевича, не кажучи вже про істотну частину мистецьких пошуків наших днів (знову ж таки, найширшого кола: від Люсьєна Фрейда чи Максима Кантора − ще один учасник нашої виставки − до певного Херста).

З концепцією виставки пов’язані дві проблеми: 1) відокремлення справжнього візіонерства від комерційної його імітації; в цьому сенсі ми цілком покладаємося на смак наших кураторів); 2) усвідомлення феномену візіонерства в мистецтві як когнітивного феномену, пов’язаного − через савантизм або напряму − з аутизмом.

На виставці буде представлено творчість художників із Санкт-Петербургу (автор легендарної «Лімонки» Павло Лосєв, Григорій Ющенко), Києва (учасники резонансної виставки «Апокаліпсис і Відродження в Шоколадному будинку» Майкл Мерфенко, Давид Чичкан), Великобританії (володар міжнародних премій Arte Laguna (Венеція, 2013) та Prix de la Photographie (Париж, 2011) Ричард Енсетт) та США (Світлана Ла Вей).

Виставка працюватиме з 5 квітня по 18 травня 2013 року.

В програмі виставки передбачені такі заходи:

1. Наталія Романова. Майстер-класс "Ідеальна грамотність. Російська мова без правил і словників" (5.04, 12.00, Національний музей Тараса Шевченка);

2. Віктор Топоров. Лекція "Прозорі стовпи (Паралельні світи в паралельному просторі)" (6.04, 15.00, Національний музей Тараса Шевченка);

Вхід вільний за попереднім списком. Запис на лекцію за телефоном +380665162134

3. Віктор Топоров. Лекція "Переклад тотальний, професійний та
експериментальний" (8.04, 11.00, Київський національний університет 
імені Тараса Шевченка, Червоний корпус, аудиторія 329).

Вхід вільний за попереднім списком. Запис на лекцію за телефоном +380665162134

Про лекторів - скачати.