національний музей
тараса шевченка

укр рус eng

Сучасний музей: концентрація на відвідувачах і вихід в онлайн

Що треба зробити, щоб заохотити людину піти у музей? Фахівці з Британії стверджують: важливо розуміти, за чим відвідувач може прийти – за новими знаннями, емоціями чи, може, щоб поспілкуватися у цих умовах із родиною або друзями. Відвідувач, кажуть британські музейники, так само важливий, як і експонати. В українських музеях із цим твердженням погоджуються. Кажуть: нині, попри всі негаразди, важливо потроху наздоганяти світові тенденції. 

17-річний Антон – студент одного з київських художніх вишів. Нещодавно він уперше побував за кордоном – відвідав Будапешт. Походи у музеї планував заздалегідь: із понад 40 музеїв, які пропонують відвідати туристам, зупинився на двох найголовніших – угорській Національній галереї та Музеї образотворчого мистецтва.

Розповідаючи про побачене, зазначає: вразило, по-перше, розмаїття колекції, а, по-друге, продуманість інтер’єру музеїв та планування експозицій. Наприклад, у Музеї образотворчого мистецтва, де нині, окрім постійної виставки, окрему залу відвели під виставку Сезанна, вихід із неї зробили прямо через сувенірну крамницю. «Там не просто листівки якісь продають – є подарункові видання про різних художників, журнали про мистецтво. Більша частина продукції зроблена на основі того, що показують у музеї, всім цікаво принести таке додому», – розповідає Антон.

Нині, порівнюючи, зізнається: експозиціям в українських музеях бракує динаміки і реклами. «У нас ніхто толком не афішує нові виставки. Про це дізнаються або з інтернету, або через знайомих. Це ж не таке дороге задоволення, піти у музей, дорожче буде піти у кінотеатр на якийсь поганий фільм», – каже Антон.

«Недостатньо просто взяти і розташувати експонати у залі»

Грамотне позиціонування та продуману до деталей експозицію Ксеркс Мазда з Британського музею у Лондоні називає чи не ключовими моментами для будь-якого такого закладу. В одному з найбільших музеїв світу Мазда завідує відділом освіти та взаємодії з аудиторією.

Він розповідає, що Британський музей постійно проводить спеціальні дослідження, щоб з’ясувати, як мотивувати лондонців та гостей міста відвідати експозицію.

«Недостатньо просто взяти і розташувати експонати у залі. Коли ми експонуємо щось, це є своєрідною формою комунікації, а комунікація вимагає двох учасників – того, хто звертається, і того, до кого звертаються», – наголошує він.

Ксеркс Мазда каже: аналізуючи результати досліджень, у Британському музеї оновлюють розташування експонатів та інформаційних стендів, вдаються до якихось технічних новацій. Наприклад, дослідження показали, що дані про експонат, якщо він входить у постійно представлену колекцію, треба розташовувати безпосередньо поруч, а якщо мова йде про тимчасову експозицію, можна обмежитися одним стендом, який дасть загальну характеристику і до якого не треба буде повертатися.

Говорячи про сучасні «приманки» для відвідувачів, Ксеркс Мазда зазначає, що, наприклад, виступає проти будь-якого фонового музичного супроводу, але підтримує оприлюднення колекції музею в інтернеті.

Те, що експонати з’являться онлайн і людина зможе їх проглянути, збільшує шанси на те, що ця людина прийде у музей
Ксеркс Мазда

«Те, що експонати з’являться онлайн і людина зможе їх проглянути, збільшує шанси на те, що ця людина прийде у музей. Люди завжди хотітимуть бачити експонат наживо, а це – далеко не те саме, що можна побачити онлайн. Але в мережі ми можемо їх заохотити, зацікавити», – зазначає він.

Джерело: "Радіо Свобода"